Corporate antropoloog

Corporate antropoloog

“Jij kunt er zo mooi tussendoor fietsen” gaf een opdrachtgever mij vorige week terug. En eerder: “Het feit dat je er bent is al goed”. ‘Er zijn’, ‘er tussendoor fietsen’: mooier had ik niet kunnen vertalen wat ik doe als corporate antropoloog.

Er zijn: luisteren, ruimte geven, praten. Er tussendoor fietsen: me bewegen op alle niveau’s, binnen en buiten, meedoen, op de achtergrond en soms op de voorgrond. Er zijn en er tussendoor fietsen: dé onderzoeksmethoden van de corporate antropoloog. Door op die manier in een organisatie te zijn en me te bewegen leer ik veel over hoe die organisatie in elkaar zit en over wat er écht speelt.

Die informatie, gecombineerd met de kennis die antropologen hebben verzameld over hoe tribes zich organiseren en hoe ze met verandering omgaan, gebruik ik om organisaties een deskundig en vooral ook bruikbaar ‘Sa kin it ek’ advies te geven. Of het nu gaat om transformatie in het sociaal domein, een organisatie waar het niet lekker loopt of een fusie tussen verschillende organisaties.

Tip: lees over organisatielessen uit de antropologie in ‘De corporate tribe’ (Braun & Kramer, 2015)

 

Prachtich hoe’t it ferhaal fan in inisjaasjeritueel by de Ndembu yn Zambia ús in soad leare kin oer transformaasje yn it sosjaal domein.